Forum

Groep afbeelding

Mantelzorg

Publieke groep

Je chronisch zieke/gehandicapte familielid, buur of vriend(in) langdurig verzorgen.
Wat zijn je ervaringen en ideeën daarover? Welke ondersteuning is voor jou belangrijk (geweest) om je werk als mantelzorger goed te kunnen blijven doen?
En wat is nodig voor een goede ondersteuning van mantelzorgers?

Deze groep is een bewust publieke groep, ook al wordt door velen mantelzorg gezien als een privé-aangelegenheid. Voor mantelzorgers is het echter belangrijk dat ze merken dat ze er niet alleen voor staan, dat ze elkaar kunnen steunen en van elkaar kunnen leren. Bovendien is mantelzorg van groot maatschappelijk belang. In Nederland wordt bijna 80% van de zorg voor een dierbare thuis verleend door mantelzorgers.

Indien u vragen of opmerkingen heeft, die u toch niet publiek wil maken, dan kunt u altijd mij of een ander lid van de groep via een privé-bericht benaderen.
Arjen.

Forum

Viewing post 1 to 6 (6 total posts)  
  • Afbeelding Arjen Kuiper - 1 jaar, 7 maanden geleden.

Ik nodig alle mantelzorgers uit om te schrijven of ze wel eens kontakt hebben gehad met een Steunpunt en wat de ervaringen zijn.

• Afbeelding hesmok - 1 jaar, 7 maanden geleden.

Ik heb regelmatig contact met het lokale Steunpunt Mantelzorg. Een goede plek om even te spuien als het teveel wordt, en prettig dat ze lotgenotenbijeenkomsten organiseren. Ze krijgen onvoldoende financiering om veel meer te kunnen doen.

• Afbeelding Arjen Kuiper - 1 jaar, 7 maanden geleden.

Eliane, ik wou je vragen, wat volgens jou die Steunpunten nog veel meer zouden moeten doen als ze het geld er voor kregen?

• Afbeelding hesmok - 1 jaar, 6 maanden geleden.

Voor mij kunnen ze niet vreselijk veel meer doen. Ik kan me voorstellen dat het voor mensen die de weg niet zo goed weten prettig is als ze bij het Steunpunt Mantelzorg terecht kunnen voor bv een zorgmakelaar, iemand die ze helpt met de zorg regelen. Als de steunpunten meer geld krijgen kunnen ze meer mensen in dienst nemen en kunnen ze meer mensen helpen. Nu zijn contacten noodgedwongen nog wel eens beperkt, of moet je een paar weken wachten omdat de agenda vol is, en als je je hart wilt luchten wil je dat meteen, niet over 3 weken.
    Ik weet dat het lokale Steunpunt hier ook probeert de gemeenteambtenaren te adviseren, maar ze hebben onvoldoende tijd om zich goed in van alles te verdiepen zodat ze dat ook waar kunnen maken. En de tijd die ze er in steken kunnen ze ook weer niet gebruiken om mantelzorgers te spreken.
    Tot slot zouden ze wel graag meer uitsplitsing van de bijeenkomsten hebben en meer inhoud aan de bijeenkomsten willen geven, maar daar hebben ze geen tijd/geld voor.
    Wat uitsplitsing betreft: werkende mantelzorgers kunnen niet overdag, en moeilijk ‘s avonds. Er zijn grote verschillen in behoeften tussen mensen die een paar uur per week voor iemand zorgen en partners die 7×24 uur moeten zorgen. Als je die mensen bij elkaar in een groep zet, komt niet iedereen evenveel aan zijn trekken.

• Afbeelding marc leenders - 1 jaar, 6 maanden geleden.

Hier in Heerlen is het steunpunt niet goed, ze weten het niet en zitten er hoofdzakelijk als zelfvoorziening, via hun heb ik wel een buddy gekregen dus dat is goed. Verdere ondersteuning is er niet. Binnen de WMO waar een verplichting is om ook de mantelzorger te ondersteunen is het in Heerlen waardeloos, ze zijn hier blind voor en stoïcijns negatief, (zoek het je maar uit, het is je eigen schuld, het is jou keuze).
    WMO raad in Heerlen bestaat uit gehandicapten en vrijwilligers die geen inspraak hebben, en geen juridische kennis of kennis van hoe je handelt met lokale politiek, ze kunnen voorstellen indienen die dan weer geblokkeerd door het beleid, en zo zit je aan het eind

• Afbeelding Arjen Kuiper - 1 jaar, 6 maanden geleden.

Gemeenten zijn door de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) vanaf 2007 verantwoordelijk voor de ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers in zorg en welzijn.
    Doen de gemeenten wat wettelijk is voorgeschreven? En hoe doen de gemeenten het?
    Is de ondersteuning bij uw gemeente beschikbaar als u daar als mantelzorger om vraagt?
    Uit een recent onderzoekresultaat van Movisie blijkt dat het bij de gemeenten nogal schort aan een doeltreffende uitvoering van de WMO ten behoeve van mantelzorgers.
    De belangenorganisatie van mantelzorgers en vrijwilligerszorg, Mezzo, wil het nu wel eens weten van de mantelzorgers zelf. Mezzo is een eigen onderzoek gestart. Neem deel aan dat onderzoek, zodat we op basis van de praktijkervaringen van mantelzorgers zelf kunnen komen tot verbeteringen.
    Registreer u nu op http://www.barometer.mezzo.nl .
    Na uw registratie maakt Mezzo een persoonlijke account voor u aan en u ontvangt per e-mail een link waarmee u de Barometer Basisfuncties kunt invullen.
    Het klinkt misschien ingewikkeld, maar alles wijst zich vanzelf.
    Meer informatie over de Barometer Basisfuncties vindt u op http://www.mezzo.nl/barometer.